Harmonieën in Nederland en België in harmonie

Essen - Cultuur kent geen grenzen. Geregeld treden Nederlandse gezelschappen op in België, en staan Belgische artiesten op Nederlandse podia.

Harmonie Sint Caecilia uit Nispen laat op zaterdag 17 april ook alle grenzen achter zich. Het muziekkorps trekt naar Essen, om daar met een collega-harmonie een gezamenlijk concert uit te voeren.

De veertig Verenigde Statievrienden uit Essen brengen in het Parochiecentrum hun vertrouwde programma. Dan mag de 45-koppige harmonie uit Nispen het van hen overnemen. Daarnaast voeren de twee harmonieën ook een drietal werken samen op onder leiding van hun twee dirigenten.

Voorzitter van Sint Caecilia is Willem van de Sanden. Hij vertelt vol enthousiasme over het grensoverschrijdende project. Hij zegt: "De harmonieën van Nispen en Essen hebben al lange tijd een nauwe band. Het idee om samen iets te organiseren is tussen pot en pint ontstaan, letterlijk."

En dus trekken volgende week zaterdag vijfenveertig Nispenaren naar hun Belgische buren voor het zogenaamde Grensconcert.

Gisteravond vond de laatste gemeenschappelijke repetitie plaats in Essen.

Voorzitter Van de Sanden heeft er veel vertrouwen in: "Het is een leuk project
en de sfeer zit goed. Er is echt onderlinge vriendschap. Ik vind het vooral mooi om te zien hoe de dirigenten samenwerken, want dat is niet evident."

De dirigenten van de twee harmonieën wisselen elkaar af tijdens de
gezamenlijk gebrachte stukken.

Van de Sanden spreekt over 'een opperbeste verstandhouding' tijdens de voorbije repitites.

Het concert is op 17 april in het Parochiecentrum, Kerkstraat 62, 2190 Essen. Aanvang om 20.00 uur
.

Bron: BN de Stem editie Roosendaal 09-04-2010